Kirándulás Szlovákiába - Árva várához és Liptószentmiklósra
A rétsági Szlovák Kisebbségi Önkormányzat július 21-én kirándulást szervezett Szlovákiába. Úticél Árva várának és a deményfalvi cseppkő és jégbarlangnak a megtekintése volt. Tereskéről és még néhány Rétság környéki településről  is csatlakoztunk jó néhányan a lelkes csoporthoz.
     Szombaton reggel 6 órakor indultunk kényelmes légkondicionált autóbusszal a rétsági nagyparkolóból. A magyar-szlovák határt Parassapusztánál léptük át. A körmöci és selmeci alacsonyabb hegyek után a Fátra és Tátra találkozásánál a Vág völgyében kapaszkodtunk egyre magasabbra. Kiadós záport követően érkeztünk meg Árvaváraljára. Rozenka tolmácsolásában megismerkedtünk a vár múltjával, nevezetességeivel. Varjú Elemér "Magyar várak" című, 1932-ben megjelent könyvében így ír Árva váráról: „Tájképi szépségre, festői fekvésre nem sok hasonló van a föld kerekségén. Mint sasfészek a fa csúcsán., úgy üli meg az Árva-folyó fölött merészen kiugró szirtet, szédítő magasságban uralkodva a völgy fölött. Van egy pont, ahonnan nézve szinte valószínűtlenül hat a szemlélőre, aki alig érti meg, miként lehetett a pengeszerű szirt élére az alapul szolgáló sziklánál majdnem szélesebb építményt emelni. Képe változatos, minden oldalról mást mutat. Északról egyetlen őrtoronynak vélnénk, másfelől épületek hosszan elnyúló tömege áll előttünk. A zordon oldalt mosolygó váltja fel ; a függőleges meredek után szelíd lejtő következik.” A vár látványa megerősített abban, mennyire igazak Varjú Elemér szavai.
     A várlátogatás után Liptószentmiklós felé vettük utunkat. Nem csak szellemi, vizuális felüdülést hanem fizikai felfrissülést is jelentett a deményfalvi Sárkánybarlangban tett séta, aki nem hozott valami meleg holmit magával, akár fázhatott is egy ideig a 30 fokos kánikula ellenére. Sok szépet láttunk és hallottunk ezen a sikeres kiránduláson. Kellemes kikapcsolódás volt. Aki csatlakozott, nem bánta meg, hogy kánikulai strandolás helyett a hegyeket választotta.
     Köszönet Glückné Salgai Szilviának a helyi Szlovák Kisebbségi Önkormányzat elnökének,  és segítőinek az utazás példás megszervezéséért és lebonyolításáért.
     A nagyszámú érdeklődésre való tekintettel másnap, azaz vasárnap is indult egy csoport erre a nagyszerű útra. Remélem, hasonlóan élményekben gazdagodva tértek haza!
     Néhány kép a kirándulásról: -
(A szerkesztő megjegyzése: Kaptunk képeket egy vasárnapi úton lévő tudósítónktól is, amelyeket itt közlünk. Foto Hustyava Zoltán. A szombati képek ezek után következnek. Foto: O.V.)