Szkíthiától Pannóniáig
Rosengard Béla fafaragó kiállítása
Nem mindennapi csemegével örvendeztette
meg Rosengard Béla a művészetek és a történelem kedvelőit. Őstörténetünk
motívumait gyűjtötte csokorba. Sajnos a kelleténél kevesebbet tudunk a
szkíták művészetéről, jóllehet a Krisztus előtti IX. századtól az I. századig
felölel minden egyes művészeti ágat.
A régészeti ásatások során előkerült faragványok legfőbb jellemzőik, hogy
általában pá-rosak és öntöttek, mégpedig sajátságos eljárása segítségével
készítették őket. A fából kifaragott mintát viasszal vonták be, illetve
gyakran viaszból formázták meg a tárgyat, ezt követően agyagba nyomták,
majd kiégették. A minta belsejét durva szövettel vonták be, majd agyagot
hordtak fel rá. Az öntőminta két oldalas volt, így a szövet lenyomat csak
a tárgyak hátoldalán maradt meg. A tárgyoldalon növényi minták alig fordultak
elő, szinte egyetlen kivétel az életfa. Számottevő az emberábrázolás, de
legfontosabbak az állat-figurák. Krisztus előtt 6-5. századot jelölik meg
leggyakrabban korukként, eredetüket tekintve feltétlen mezopotámiai hatásúak
és lényegében a szkí-ta kortól megvannak tárgyi valóságukban Magyarországon
nemcsak a hon-foglalás koráig, hanem szellemiségükben az egész Kárpát-medencében
a 15. századig.
A magyarok
élő hagyománya a régi nemzeti krónikákon alapszik, amelyek századok legendáiból
és költészetéből táplálkozik és azt tartják, hogy a ma-gyarok ősei Keletről,
a Fekete-tenger partjáról, Szkítiából jöttek. Nem kétséges, hogy a magyar
nép ősei bizonyos ideig a Meotisz legendás ingoványai között Szkítiában
éltek. Ez a terület - a Fekete-tengertől északra -, mely bizonyára része
a szittyák világának, amelyet a klasszikus szerzők leírtak. Leírták ugyanazt
a területet az ősi magyar krónikák is. Erre a földre a magyarokat a csodaszarvas
vezette, miután ere-deti hazájuk, Evilát. túl népessé vált. Ismerjük ennek
a Fekete-tengernél fekvő ősi Magyarországnak a nevét is: Dentu-Moger.
A magyarságban
egészen a mai generációig tartotta magát a szittya ere-det tudata, amiről
a régi krónikásaink írtak. A szittya név használatát a legjobb klasszikus
szerzőknél megtaláljuk. Hérodotosz, Strabon, Plinius, Curtius és mások
gyakran magyarázzák, hogy amikor a szittyákról beszél-nek, akkor ezeknek
a népeknek egy nagy számú csoportját értik, amelyek közül soknak van saját
neve, de lényegileg ugyanahhoz a nemzethez tar-toznak.
Az alkotó
nem ismeretlen már a rétságiak számára, hiszen az ő munkája a templom falán
lévő emléktábla Görgey-domborműve, s ennek átadásakor bemutatkozott a Rétsági
Televízióban is. Az ősi motívumokon túl egy különleges képzőművészeti eljárást
is megismerhettek a kiállítás látogatói. A galvanoplasztika lényege, hogy
az alkotás először fába faragva látja meg a napvilágot, majd erről készül
egy fémbevonat segítségével másolat.
A tárlatot
nemzeti ünnepünkön nyitotta meg Nick Ferenc mkl, a Falvak Kultúrájáért
Alapítvány elnöke. Mint elmondta, a szarvas-motívum rendszeresen sze-repel
Rosengart műveiben, hiszen nemcsak régészeti leletekben, hanem krónikáinkban
is fennmaradt a népünket új hazába vezető csodálatos szarvasünő alakja
és szkíta-hun származásunk emléke. Munkái valósághűen adják vissza e régészeti
emlékek hajdani fényét, bebizonyít-ván e tárgyak mai napig tartó aktualitását.
|